Hyvä asiakaskokemus voittaa kiven, sakset ja paperin

Hyvä asiakaskokemus voittaa kiven, sakset ja paperin

Asiakkaan ja yrityksen välisestä vuorovaikutuksesta muodostuva asiakaskokemus on asia, jota ei voi monistaa tai esittää. Meillä kauppakeskus Matkuksella parhaaseen mahdolliseen asiakaskokemukseen on jo pitkään panostettu monella eri tasolla asiakkaiden toiveita kuunnellen. Päävastuussa asiakaskokemuksemme kehittämisestä on Customer Experience Managerimme Salla Leinonen.

“Haluamme Matkuksella vastata paitsi asiakkaidemme toiminnallisiin tarpeisiin, myös syvempiin tunnetason tarpeisiin, kuten haluun viettää aikaa yhdessä. Haluamme olla paikka, jossa asiakkaillemme syntyy lämpimiä muistoja, ja jossa on mukava viettää aikaa sujuvan asioinnin ohella.”

Matkuksen pihalle kesällä 2020 aukeava Olopuisto syntyi juuri tästä syystä – vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin sekä toiveisiin. Haluamme Matkuksella olla aidosti mukana kehittämässä lähialuetta ja toimia luonnollisena kohtaamispaikkana niin naapurista kuin pidemmän ajomatkan päästä saapuville. Ympäri vuoden avoin Kuopio-teemainen ulkopuisto laajentaa palvelutarjontaamme merkittävästi ja tarjoaa asiakkaillemme Suomen kauppakeskuskentällä jotakin aivan uutta ja uniikkia. Olopuisto on kaikenikäisille kävijöille tarkoitettu uudenlainen paikka viettää aikaa kauppakeskuksessa: ulkoillen, reippaillen, leikkien, pelaten, ruokaillen, töitä tehden tai vain leväten, fiilistellen ja akkuja ladaten. 

“Olopuisto on paikka, jossa jokainen voi viihtyä omana itsenään ja viettää laatuaikaa läheisten kanssa.”


Olemme ottaneet puiston suunnittelussa erilaiset käyttäjäryhmät laajasti huomioon. Esimerkiksi liikkuminen puistossa sekä puiston bussipysäkki on suunniteltu esteettömiksi ja leikki-, peli- ja oleskelualueita löytyy monipuolisesti eri ikäisille kävijöille. Puistossa on lisäksi koirille tarkoitettu oma parkki. Myös väri- ja materiaalivalinnat sekä kasvillisuus on puistossa valittu siten, että ilmapiiri olisi mahdollisimman miellyttävä ja käyttäjäystävällinen. Inspiraationa on toiminut alueemme vehreä luonto. 

“Jatkossa Matkuksessa voi asioiden hoidon, ruokailun tai kaupassa käynnin yhteydessä myös esimerkiksi tehdä näppärästi ulkotreenin, nauttia take away -kahvista puiston penkillä ja jättää koiran turvallisesti odottamaan lukolliseen koiraparkkiin asioinnin ajaksi.”

Asiakkaamme on haluttu myös osallistaa puiston suunnitteluun mukaan vahvasti jo ennen puiston avautumista. Yksi esimerkki tästä on keväällä järjestämämme nimikilpailu. 

“Kutsuimme kaikki halukkaat ideoimaan puiston nimeä. Nimiehdotuksia tulikin lopulta peräti 3201 kappaletta! Näiden joukosta valitsimme puiston lopullisen nimen – Olopuiston. Nimi kuvaa täydellisesti ajatustamme siitä, että Olopuistossa jokainen voi olla juuri niin kuin haluaa.” 

Asiakaskokemuksen kehittäminen on meillä Matkuksella jatkuva prosessi, jossa kävijöitä kuunnellaan herkällä korvalla erilaisten syväluotaavien tutkimusten ja kevyempien kyselyiden avulla. Lähitulevaisuudessa uudistamme esimerkiksi asiakasopasteita sekä wc-tiloja. Uudistuksen tavoitteena on tehdä meillä asioinnista entistä selkeämpää ja miellyttävämpää. Tervetuloa vieraaksemme! 

Olopuisto & asiakaskokemus

  • Asiakaslähtöinen suunnittelu
  • Paikka, jossa jokainen voi viihtyä omana itsenään
  • Monipuolista tekemistä eri ikäisille kävijöille
  • Kävijöiden osallistaminen suunnitteluun (mm. nimikilpailu)
  • Helppous: Matkuksessa voi hoitaa kaiken kerralla ulkoilusta ostoksiin
  • Asiakaskokemuksen jatkuva kehitys (mm. opasteuudistus)


Artikkelia varten haastateltiin kauppakeskus Matkuksen Customer Experience Manager Salla Leinosta, joka on päävastuussa Matkuksen asiakaskokemuksesta ja sen kehittämisestä. 

Lue lisää Olopuistosta